4 nevýhody franšízingu, o kterých by měl každý vědět

4 nevýhody franšízingu, o kterých by měl každý vědět

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora

Jak už to tak bývá, každý chléb je o dvou kůrkách. Výhody franšízingu jsme už na webu Chcemepodnikat.cz zmiňovali, proto bychom měli napsat také o nevýhodách, které jsou neodmyslitelně spojené s provozováním vlastní franšízy. Každý zájemce o licenci by si je měl důkladně přečíst a vyhodnotit, jestli se s těmito podmínkami vyrovná, nebo jsou pro něho natolik omezující a nevýhodné, že se raději pokusí založit vlastní podnikání.

1. Poplatky – nic není zadarmo

 

Člověk, který se rozhodne pro koupi licence, musí počítat s celou řadou poplatků. Vše začíná vstupním franšízovým poplatkem, ale tím to zdaleka nekončí. Další peníze bude franšízant platit v podobě průběžných poplatků a navíc musí přispívat domluvenou částkou do marketingového fondu. Výše jednotlivých poplatků záleží na konkrétní smlouvě, zpravidla se však jedná o stále se opakující poplatky. Dokonce i v případě, že franšízová smlouva neurčuje platbu žádných dalších poplatků, franšízant odvádí část peněz franšízorovi skrze nákup zboží od franšízora.

Obecně lze říci, že čím je obchodní systém propracovanější, ziskovější a poskytuje větší jistotu úspěchu, tím si franšízor nárokuje větší poplatky. Je tedy na každém člověku, pro jakou franšízu se rozhodne, a jak velké poplatky si s franšízorem stanoví ve smlouvě. Vždy však bude nést určitou ekonomickou zátěž, se kterou se musí vypořádat.

 

2. Plnění smluvních podmínek a kontrola ze strany franšízora

 

Franšízant je sice majitelem vlastní provozovny, ale spadá pod konkrétní řetězec a značku, takže musí dodržovat standardy, ke kterým se zavázal podpisem smlouvy s franšízorem. Spoluvytváří reputaci značky, proto jeho kroky bude sledovat franšízor. Buď osobně, nebo prostřednictvím některého ze svých zaměstnanců.

Na jednu stranu to může být pro někoho omezující a ponižující, na druhou stranu je to nutné vnímat tak, že případným pochybením ze strany franšízanta by utrpěl ztrátu také franšízor a celá franšízingová síť včetně ostatních franšízantů, proto je nutná neustálá kontrola kvality a standardu.

Možná si myslíte, že je něco špatné, že by to šlo udělat lépe. Je možné, že máte pravdu, ale bez povolení franšízora musíte dále dodržovat veškeré smluvní podmínky.

 

3. Komplikovaný prodej a přepis franšízy

 

Když má člověk vlastní firmu, tak si s ní může dělat, co uzná za vhodné. S franšízou je to malinko složitější, protože franšízová smlouva obsahuje určitá omezení, která se vztahují k prodeji a převodu práv.

Z pohledu franšízora to je však velice logické. Nemůže přeci dopustit, aby franšízu získal kdokoliv a tím mohl ohrozit fungování celého řetězce, případně pověst značky. Právě proto je nutné prodej zkonzultovat s franšízorem, který pomůže vyhledat vhodného zájemce, a v některých případech dokonce může pomoci i se zprostředkováním samotného prodeje.

 

4. I mistr franšízor se může někdy utnout

 

Obchodní trhy, ale i společnosti se neustále vyvíjí. Proto je nutné přicházet s inovacemi, které pomohou úspěšnému podnikání i v budoucnu.

Bohužel, všechny kroky nemusí být vždy tím správným směrem. V konečném důsledku mohou způsobit jisté nesnáze i franšízantům, kteří za špatné franšízorovo rozhodnutí nemohou. Ve většině případů se však jedná jen o přechodné problémy, protože sám franšízor má velký zájem na tom, aby vše fungovalo tak, jak má.

Přesto může dojít k dočasnému poškození reputace značky, které může mít zásadní dopad na franšízanty. Nejhůře na tom budou začínající franšízanti, kteří ještě nemají vybudovaný dostatečný záchranný polštář v podobě úspor na překlenutí dočasné krize.

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím