Franšíza nebo vlastní značka? Záleží na osobnosti.

Franšíza nebo vlastní značka? Záleží na osobnosti.

Šárka Dvořáková

Šárka Dvořáková

Články autora

„Rozjet vlastní značku nebo raději koupit franšízu?“ Tuto otázku si klade mnoho lidí, kteří se rozhodují opustit své zaměstnání a vrhnout se do vlastního podnikání. Odpověď není jednoduchá. Úspěšná franšíza totiž vyžaduje velice specifické myšlení, které nemusí být pro všechny přijatelné. Nejúspěšnější majitelé franšíz dokáží efektivně kombinovat silného podnikatelského ducha s ochotou řídit se prověřenými systémy, což jim do velké míry zjednodušuje rozhodování a snižuje riziko dělání chyb.

Najít takovou rovnováhu je ale často velmi těžké a majitel franšízy, který nemá jeden z těchto atributů, bude pravděpodobně bojovat s obtížemi. Franšízový podnikatel, který postrádá zarputilé odhodlání, bude mít problémy s kolísáním marže a dalšími riziky podnikání. Franšízant, který nemá disciplínu nebo snahu řídit se pravidly franšízového systému, se zase franšízorovi odcizí a nepodaří se mu dodat ty standardy, které zákazníci od značky očekávají.  

Podívejme se na pár příkladů, které nám pomohou určit, zda má smysl zůstat v zaměstnání, stát se vlastníkem franšízy nebo rozjet svou vlastní značku:

 

Zaměstnanec: Jestliže vás rizika podnikání děsí a nemáte podnikatelského ducha, pak podnikání pro vás pravděpodobně nebude to pravé, ať už by to byl vaše vlastní značka nebo podnikání s franšízou. Podnikání pod zavedenou značkou je stále podnikání a to s sebou nese rizika.

 

Kreativní podnikatel: Máte-li kreativní mysl, která se cítí omezená hranicemi a modely, pak je pro vás rozjezd vlastního podnikání patrně tou nejlepší volbou. Budete se muset vypořádat se všemi nástrahami sami a prošlapat si svou vlastní cestu k úspěchu. Pokud jej dosáhnete, odměnou vám bude pocit z vybudování vlastní úspěšné značky.

 

Řídící podnikatel: Pokud vám vyhovuje provoz v prověřeném systému s podporou více než autonomní svoboda, možná pro vás bude franšíza to pravé. Výhodou franšízového systému je zavedená značka s klientelou, vyzkoušené a zavedené postupy a podpora od franšízora. Jinými slovy: Někdo jiný před vámi prošlapal cestu, dělal chyby, ze kterých se poučil a zavedl značku na trh. Vy můžete za franšízový poplatek těchto výhod využít a zapojit se do zajetého podniku jako samostatný podnikatel.

 

Samozřejmě, že dělat takto důležité rozhodnutí na základě toho, který bod vám pasuje nejlépe, by bylo unáhlené. Je třeba zvážit své zkušenosti a dovednosti, osobnost, investiční možnosti, životní preference a další aspekty, a to do hloubky. Jedná se o životní rozhodnutí na několik příštích let.

Pokud vážně uvažujete o franšíze, je dobré si zjistit podmínky u více franšízových systémů a porovnat je z pohledu podpory vašeho budoucího podnikání, školení a marketingu, zjistit si, jaké má vaše okolí o značce povědomí.

Zde jsou tři základní otázky, nad kterými byste se měli zamyslet, pokud chcete začít podnikat a rozhodujete se mezi franšízou a vlastní značkou:

 

Jste podnikatel celým svým srdcem? Jak už bylo zmíněno, vlastnictví podniku jakéhokoliv typu, vyžaduje podnikatelského ducha. Musíte být ochotni rychle jednat, sebevědomě řídit a přijmout plnou zodpovědnost za budoucnost svého podniku.

 

Nakolik chcete podnik kontrolovat? Podnikání pod zavedenou značkou a v prověřeném systému, jsou dvě největší výhody spojené s provozováním franšízy. Franšízanti se však musí věnovat školení a ochotně se řídit modelem franšízy, aby mohli ze značky profitovat. Pokud se neustále snažíte dělat změny ke zlepšení systémů a dáváte přednost vlastnímu řízení a svobodě v rozhodování, franšíza pravděpodobně pro vás nebude to pravé.

 

Jaké riziko jste ochotni přijmout? Investice do franšízy umožňuje začínajícímu podnikateli minimalizovat rizika, kterým musí coby vlastník firmy čelit.  Na oplátku franšízanti za licenční poplatek dostanou výraznou podporu od svých franšízorů. Podpora většinou spadá do následujících kategorií: školení a podpora, infrastruktura a marketing. Společně tyto kategorie představují hodnotové propozice franšízy. Ale i ten nejlepší systém franšízy stále vyžaduje, abyste jej úspěšně provozovali na lokální úrovni.

Šárka Dvořáková

Šárka Dvořáková

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím