Franšíza - příležitost pro každého

Franšíza - příležitost pro každého

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora

Pojem franšíza (z anglického franchising) jste už možná viděli někde na internetu v reklamních blocích na krajích stránek. Co však tento pojem přesně znamená a jak jej lze využít?

Franšíza je způsob podnikání, který nám umožňuje využít již osvědčeného systému vedení podniku, distribuce zboží i prezentace obojího. Poskytovateli těchto údajů (tzv. franšízové licence) se říká franšízor. V jiných zdrojích můžeme také nalézt označení master-franšízor. Ten poskytne klientovi – franšízantovi – licenci za vstupní poplatek. Poskytne nám kurz jak jeho typový podnik vést, své zkušenosti z již zaběhlého systému, know-how, popřípadě určí i jeho vzhled či odění zaměstnanců. Franšízor má také ve valné většině případů vliv na druh a rozmanitost nabízeného sortimentu zboží a nechá si přiřknout procento z příjmů buď ve formě měsíčních poplatků, nebo marže z produktů.

Co však z tohoto budeme mít? Jaké pravomoci nám franšízor propůjčí? Především vedení našeho podniku jakožto nezávislý podnikatel. Našim výdělkem tedy bude zisk vytvořený naším vlastním úsilím. Díky tomu, že zafinancujeme valnou část investice nutnou pro otevření podniku a nákupu zboží, nám patří celý majetek podniku. Určujeme též ceny produktů či služeb. Mimochodem sektor služeb je velmi oblíbeným franšízovým odvětvím. Zvláště pak restaurační sítě jako McDonald´s, KFC, RE/MAX nebo v Čechách například relativně nový Bernard Pub vidí značný potenciál tohoto způsobu podnikání.

Postup při zakládání franšízového podniku se v mnohém podobá samostatnému podnikání, ale díky tomu, že franšízor za nás otestoval podnikatelský záměr a dokázal jeho výdělečnost, je méně rizikový. Skládá se z desíti jednoduchých bodů.

  1. Průzkum franšízových konceptů – v dnešní moderní době není problém prohlédnout si stránky zabývající se touto tématikou a najít vhodné odvětví, popřípadě přímo franšízora.

  2. Průzkum daného odvětví či franšízora– získat informace o postupech v odvětví, které nás zaujalo nebo o postupech daného franšízora.

  3. Získat informace od jiných franšízantů – franšízing rozhodně není mrtvým odvětvím a najdeme zde mnoho sdílných podnikatelů, kteří vám rádi předají informace do budoucna.

  4. Najít vhodné umístění podniku – poohlédněte se ve vašem okolí po dobré lokaci. Restauračnímu podniku spíše pomůže rušné prostředí, které přiláká zákazníky, avšak nemusí být vhod jiným, klidnějším odvětví.

  5. Vyberte franšízora a zajistěte úvodní kapitál – nyní se už dostáváme do samotného rozjetí vašeho nového franšízingu. Obzvláště důkladní a pečliví buďte při shánění zdrojů nutných pro rozjetí podniku.

  6. Podpis smlouvy – dobrý franšízor vám vždy vyjde vstříc, ale přesto musíme respektovat jeho rozhodnutí v otázkách vzhledu, know-how a systému vedení.

  7. Získání povolení a pojištění – pokud je to nutné zajistěte potřebné úřední dokumenty. Pojištění vám pomůže při případných problémech a někdy se může ukázat přímo životně důležité.

  8. Najmout zaměstnance – opět buďme pečliví. Ne každému pracovníkovi leží blaho naší nové firmy na srdci, ale dobří zaměstnanci vám budou oporou po mnoho let.

  9. Kurz – franšízor vám poskytne své know-how, styl distribuce a vše potřebné pro úspěšné rozjetí podniku.

  10. Otevření – a je to tu váš vlastní franšízový podnik se stal skutečností. Tak hodně štěstí.

Franšízing je vcelku jednoduchou a přímou cestou vydělávání peněz, avšak má i své slabé stránky. Pokud vidíte mezeru na trhu, neradi se podřizujete pokynům “shora“ nebo máte dobré obchodní kontakty,je pro vás podnikání na vlastní pěst mnohem lepší volbou. Všichni ostatní by se měli spíše poohlédnout na trhu s franšízovými koncepty, jejichž počet stále roste. Dobrý franšízor vám nejen poskytne nutný základ pro úspěšné podnikání, ale i zkušenosti tak cenné v současném podnikatelském 

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím