Franšízing vs. obchodní příležitosti

Franšízing vs. obchodní příležitosti

Patrik Chlumecký

Patrik Chlumecký

Články autora

Franšízing není jediným způsobem, jak začít podnikat bez vlastního kapitálu u zavedené společnosti nebo s již vystavenou marketingovou strategií a vytvořenou službou. Nikdo neříká, že podnikatel musí na trh vstoupit ryze se svým nápadem a pokoušet se ho protlačit na výslunní za ztížených podmínek. Franšízing je z tohoto pohledu hodně zajímavou metodou stejně tak, jako obchodní příležitosti. Co z toho vychází pro začínajícího podnikatele nejlépe? Na to se pokusíme odpověď v tomto článku.

Obchodní příležitosti

 

Distributorships - jedná se o práci nezávislého agenta, který má oprávnění prodávat produkty jiných společností k prodejcům a tím zajišťovat jejich odkup k dalšímu prodeji.

Dealer - zde se jedná o velice podobnou činnost jen s tím rozdílem, že se produkty nebo služba prodává přímo spotřebitelům popřípadě maloobchodníkům.

Multilevel marketing - hodně populární a dnes již silně zavedeným obchodním modelem je tzv. Multilevel marketing. Zde se obchodník nebo agent snaží prodat produkt a zároveň sehnat další klienty do sítě pod sebe. Vytváříte si tak obchodní síť a napomáháte prodeji služby nebo produktu dané společnosti. Vypláceni jste v provizích.

Licence - společnost ve své podstatě poskytne nabyvateli licenci neboli oprávnění používat název firmy a zavedené postupy k vlastnímu podnikání.

Práce z domova - stále oblíbenější trend mezi mladými, kdy není zapotřebí chodit do práce na plný úvazek, ale pracujete z domova jako programátor, copywriter, nebo prodejce, či provozujete afilliate marketing.

 

Franšíza

 

Zájemce, franšízant získá licenci nebo oprávnění od společnosti otevřít si pobočku pod jejich zastoupením. Následně se o vás franšízor postará formou zaškolení a zapůjčení potřebné techniky k rozjetí byznysu. Vždy záleží na konkrétních podmínkách a nabídce franšízora. Tato oblast je velice rozmanitá a lze se uplatnit jak ve výrobě jídla pod ochrannou známkou, tak i v o poskytování finančních služeb. Pakliže projdete přísným výběrovým řízením, je zapotřebí dodržovat tvrdá a nekompromisní pravidla.

 

Hlavní rozdíl mezi franšízou a obchodní příležitostí

 

U franšízy narážíme na vyšší počáteční náklady spojené s rozjezdem podnikání a zároveň s takřka minimální možností zasáhnout do chodu společnosti a určité věci pozměnit. Na druhou stranu získáte vytříbený model, který prostě funguje a uspěl na celosvětovém trhu. Jako franšízor rovněž získáte zázemí pravidelných školení a marketingovou podporu, kterou u modelu obchodních příležitostí nenaleznete. Obvykle je v této oblasti menší kontakt mezi prodávajícím a kupujícím. Jako franšíz získáte dle sepsané dohody veškeré podkladové materiály a zaškolení k potřebnému rozjetí a správnému vedení dané společnosti.

 

Pro podnikatele začínající od nuly

 

Oba dva modely jsou vhodné pro podnikatele, kteří nemají vytvořenou svou vlastní vizi, službu nebo produkt. Rovněž se jedná o skvělou šanci pro všechny, co nechtějí svou značku budovat od nuly. Takto si vyberete již rozjetý vlak se zavedenou klientelou.

Stačí jen vybrat vhodné místo a pokud se budete držet všech rad svého franšízora, máte velkou šanci na úspěch tak, jak je tomu i v ostatních pobočkách. Musíte se však smířit s tím, že budete dělat pouze takového kontrolora předepsaného plánu. Žádné zásahy, změny. Každý franšízant je vlastně takovým provozním či mluvčím své společnosti. Pokud vám to nevadí a chcete být součástí něčeho většího, vyzkoušejte to.

 

Oblíbený obchodní model

 

Franšíza či obchodní příležitosti jsou stále oblíbenějším obchodním modelem. Franšíza je však vhodnější pro podnikatele, kteří se chtějí podvolit fungujícímu systému a má minimální kapitál na rozjezd podnikání. Vstupní kapitál je pouze zlomkem toho, co by bylo zapotřebí investovat do vlastní značky.

Patrik Chlumecký

Patrik Chlumecký

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím