Jak řešit problémy, když vedete tým?

Jak řešit problémy, když vedete tým?

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora

Podnikatelé mají na starosti spoustu činností. Mezi jednu z nich ve většině případů patří také řízení zaměstnanců a celých pracovních týmu. Někdy to může být hračka, ale jindy mohou vznikat různé problémy, které je nutné řešit. Pokud budete připraveni na různé obtíže při vedení lidí, zvládnete situace řešit lépe. Všichni zaměstnanci si myslí, že jsou skvělí a bezchybní. V některých případech to je možná pravda, ale ruku na srdce, každý má nějaké nedostatky. Někteří pracovníci jsou talentovaní, ale nedokáží vycházet s kolektivem, jiní při řešení úkolů jednají příliš agresivně. Určitě se najdou také lidé, kteří jsou příliš pasivní, ale i tací, kteří jsou prostě specifičtí. Ve větších firmách se o správné a efektivní řízení lidí snaží manažeři, ale v menších firmách musí tyto problémy řešit samotní podnikatelé. A upřímně. I podnikatelé, kteří jsou už úspěšní a zaměstnávají manažery, musí mít schopnost vést kolektiv. Dokonce ani manažeři nejsou samostatné jednotky, ale potřebují vést. Proto přinášíme několik tipů, které mohou pomoci.

Každý má svou osobnost

 

Prvním a nezbytným krokem je si přiznat, že řízení zaměstnanců není jednoduché. Každý je individuální osobnost. Na každého platí jiné metody. Musíte se snažit pochopit, jak na konkrétní situaci nahlíží jednotliví zaměstnanci a podle toho jednat.

Nikdy nebude vše ideální. Ať se budete snažit sebevíc, vždy se najde nějaký remcal, který bude nespokojený. Neztrácejte duševní energii. Prostě problémy, které se budou zákonitě vynořovat, musíte řešit. Ideálně s chladnou hlavou.

 

Konflikt se snažte vyřešit v počátku

 

Nejlepší manažeři se dokáží mnohým konfliktům vyhnout. Zapůsobí na zaměstnance tak, aby k nim zkrátka vůbec nedošlo. Ale i těm nejlepším se někdy stane, že se nějaký problém objeví a oni nestihnou v čas zareagovat.

V takovém případě musíte reagovat neprodleně. Čím dřív konflikt vyřešíte, tím dřív bude atmosféra pročištěná a zaměstnanci budou moci zase v klidu pracovat. Navíc se problém nestihne rozvinout, takže vznikne pouze minimální újma. Snažte se najít takové řešení, které bude v rámci možností vyhovovat všem. Rozhodně nevolte řešení, která budou vyhovovat pouze vám. Myslete na budoucnost týmu a celé firmy. O to tu jde.

 

Argumentujte fakty

 

Když jednáte se zaměstnanci o důležitých věcech, vždy podložte své argumenty jasnými a nezpochybnitelnými fakty. Pokud budete hodnotit na základě nepodložené domněnky, můžete zbytečně ztratit u pracovníků respekt.

Z tohoto důvodu je nutné nastavovat jasné a měřitelné pracovní cíle. Pak můžete udělit zaměstnanci kladné, ale i negativní hodnocení na základě odvedené práce, kterou je možné kvantifikovat. Musíte být zkrátka konkrétní, pokud se uchýlíte k obecnému hodnocení, že někdo odvedl práci špatně, nic tím nezískáte. Spíše naopak, protože zaměstnanec si vždy bude myslet opak. Když mu nedodáte fakta, bude moct být uražený a dotčený, což snižuje produktivitu a motivaci k další práci.

 

Nebojte se zeptat

 

Ačkoliv se to v Česku moc nenosí, rozhodně to není ostuda. Nikdo není dokonalý, proto se nebojte zeptat povolanějšího. Možná vám dobrý kamarád „problémového“ zaměstnance dokáže poradit, v čem je zakopaný pes. Třeba se jedná o banalitu, které si nemůžete všimnout, protože o svém zaměstnanci nevíte vše. Někdo jiný může mít informace, které vám mohou pomoci.

O radu můžete požádat také některé své zkušenější kolegy, kteří už podnikají delší dobu. Pomoci může také kamarád, který se zajímá o psychologii, případně nějaký osobní mentor. Někdy se můžete dočkat dobré rady i od lidí, od kterých byste to možná nečekali.

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím