Jak vydržet dlouhodobé pracovní nasazení

Jak vydržet dlouhodobé pracovní nasazení

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora

Zaměstnání, ale i podnikání je běh na dlouhou trať. A stejně tak by se k práci mělo přistupovat. Sice můžete na chvíli zrychlit a pracovat více než obvykle, ale následně byste měli zase ubrat. Pokud tak neučiníte, budete pracovat méně efektivně a hlavně se můžete dopracovat až k syndromu vyhoření. Vezměte si příklad ze sportovců. Ač se to možná zdá někomu divné, právě z jejich úst občas vypadne moudro, kterým by se měli řídit i ostatní. O čem je řeč? Například o tomto výroku: „Relaxace a odpočinek jsou stejně důležité aspekty jako trénink.“ Obdobně tomu je i v práci. Den má pouze 24 hodin denně a 168 hodin týdně. Do toho prostě vše vměstnat není možné. Přesto je nutné si udělat čas na relaxaci, sportovní vyžití a také na rodinu, nebo své blízké. Pouze tak se dlouhodobě udržíte v dobré fyzické i psychické kondici, která vám zajistí skvělou produktivitu. Otázkou však zůstává, kde vzít onen chybějící čas. Zkuste naše 4 tipy, které vychází z rad úspěšné produktové manažerky Jackie Bavaro.

1. Umět říct ne

 

Máte hodně práce, ale přesto vám na stole přistála další zakázka? Pokud to není pro firmu životně důležitě, zkuste takové nabídky filtrovat. Udělejte si čas pouze na ty lukrativní, ostatní s díky odmítněte.

Může se také stát, že se na vás obrátí kolega z práce s prosbou o pomoc při řešení jeho úkolu. Pomáhat se rozhodně vyplatí, jindy zase může vzít nějakou práci za vás on, ale je nutné zvážit, zda vše opravdu zvládáte. Když kolegovi vysvětlíte, že nemáte čas, rozhodně to pochopí. Podstatně horší problém by byl, kdybyste slíbili nereálné a následně vše nezvládli splnit v zadaném termínu.

 

2. Určit si priority

 

Některá práce zkrátka nepočká. Ale jiné úkoly se dají odložit. Pokud víte, že momentálně nestíháte a nemáte dostatek času, ale v budoucnu bude líp, rozvolněte si svůj program a některou práci odložte na příště.

Je však nutné si danou práci ihned napsat do svého kalendáře, abyste ji náhodou nevypustili úplně. Důležité je o tom promluvit také se svými kolegy, případně se šéfem, aby nežili v domnění, že práci odevzdáte v dřívějším termínu, než tomu nakonec bude.

 

3. Delegujte práci na jiné

 

Delegovat vybrané věci na ostatní rozhodně není ostuda. Pokud jste některé pracovní úkony odmítli, jiné odložili, ale stále máte plné ruce práce, tak vám nic jiného nezbyde.

Jestli máte ve svém pracovním týmu člověka, který pro vás připravuje podklady pro některý projekt, delegujte na něho zrovna projekt celý. Určitě to s trochou pomoci zvládne, a vy budete mít více času. Kolega bude mít pocit, že dostal důvěru a navíc se může ukázat v dobrém světle, které mu může pomoci v kariérním postupu.

 

4. Když to jinak nejde, redukujte

 

Poslední možností je zkrátit čas, který jste se rozhodli věnovat konkrétním úkolům. Když se podíváte na svůj denní plán, určitě najdete místo, kde se dá pár minut nahnat. Rozhodně vás nenabádáme k tomu, abyste nějakou práci zanedbávali. Pouze upozorňujeme na fakt, že některé úkoly jde zvládnout v kratším čase.

Optimalizujte svůj pracovní den tak, aby vám zbylo více času na jiné úkoly, ale zejména na sebe. Několik dnů extrémního pracovního vytížení se dá s trochou snahy zvládnout. Ale nejde pod takovým tlakem pracovat dlouhodobě. Je to tedy třeba řešit. 

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím