Jak zjistit, jestli bude franšíza výdělečná?

Jak zjistit, jestli bude franšíza výdělečná?

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora

Vydělat peníze není jednoduché, proto je důležité si každou investici správně rozmyslet. Zjistit si co nejvíce informací o tom, kam chceme peníze vložit. Jaká rizika na nás číhají. Kdy se investice vrátí. A mnoho dalšího. Kde však takové informace získat v případě franšízingu? Je hned několik možností, jak se dostat k důležitým informacím ještě předtím, než se rozhodnete pořídit si licenci pro franšízu. Ideální je, zeptat se přímo franšízora. Má totiž k dispozici finanční výroční zprávy, které může poskytnout potenciálním zájemcům o franšízu. Pokud jste finanční zprávy ještě neviděli, požádejte o svolení k nahlédnutí. Je možné si z nich udělat poměrně přesnou představu o nákladech a zisku.

Čím více informací získáte, tím je větší šance na úspěch

 

Další cenné informace je možné získat od ostatních franšízantů. Nebojte se zeptat lidí, kteří už franšízu provozují, protože oni si už prošli tím, co vás teprve čeká. Je dobré se od nich snažit získat informace zejména o tom, jak se jim dařilo v začátcích. Jaké měli počáteční problémy? Kolik museli investovat, než jejich franšíza začala generovat zisk? Jaká je návratnost v konkrétní oblasti? Zeptat se vyplatí i na jiná specifika, která mohou zasáhnout do vývoje slibně rozjeté franšízy. Například jestli jsou nějaké sezónní výkyvy z hlediska tržeb. Zkrátka, čím víc informací získáte, tím lépe.

Vyplatí se promluvit také s dalšími podnikateli v konkrétní lokalitě, kde plánujete otevřít svou provozovnu. Získáte elementární povědomí o dané oblasti. Možná má nějaká specifika, která na první pohled nejsou vidět. Speciální klima může mít pozitivní, ale i negativní dopad na podnikání, takže je dobré, když to zjistíte dříve, než investujete peníze do franšízy.

 

Zjistěte si specifika konkrétní oblasti, kde chcete provozovat franšízu

 

Když budete hovořit s ostatními podnikateli a franšízanty v oblasti, můžete získat také spoustu informací o potenciálních zákaznících. Nevadí, když budete mluvit s lidmi z jiných oborů. Obecné návyky spotřebitelů se odráží i v jiných segmentech komerce. Návyky zákazníků mohou být v určitých lokalitách zcela odlišné od celkové populace státu, ale i města. Pokud se chystáte otevřít luxusní restauraci v nízkopříjmové zóně města, tak se pravděpodobně nesetkáte s obrovským úspěchem. Proto je dobré mít přehled o tom, jací lidé a z jaké příjmové skupiny v konkrétní lokalitě žijí.

V úvahu je nutné vzít i současnou ekonomickou situaci. Než se rozhodnete pro koupi licence franšízy, důkladně zmapujte, jakým směrem se pravděpodobně bude vyvíjet ekonomika, a jak se to odrazí na vaší cílové skupině. Když zvolíte správný typ franšízy, tak může být i ekonomická krize vhodnou dobou pro úspěšný start a následný rozvoj. Na druhou stranu, ve většině případů je lepší, když je na obzoru vidina dlouhodobého ekonomického růstu. V takovém případě je snazší se rozhodnout pro půjčku na franšízu a i samotní zákazníci snáze otevřou peněženku a utratí více peněz.

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím