Jak změnit svůj život během oběda

Jak změnit svůj život během oběda

Šárka Dvořáková

Šárka Dvořáková

Články autora

Takto u mnohých lidí vypadá průměrný pracovní den: Cesta do práce, krátký rozhovor s kolegy, usadí se na několik hodin práce, dají si rychlý oběd mimo kancelář (nebo jí u svého stolu a přečtou si zprávy nebo facebook), další práce, cesta z práce. A to se opakuje, dokud nejdou do důchodu nebo nezemřou u svého pracovního stolu.

Ano, možná to zní trochu ponuře. Jistě, máte skvělou kariéru, jste milí na své kolegy a bavíte je vtipnými anekdotami o svých víkendových dobrodružstvích. Jestliže ale plně nevyužíváte své polední přestávky, o hodně přicházíte.

 

Oběd je popravdě nejlepší čas na to, abyste udělali pokrok v jakékoliv oblasti svého života, protože nabízí jistou flexibilitu ve vaší každodenní rutině. Na konci dne lidé obecně plánují, že budou trávit čas s přáteli nebo s rodinou, zacvičí si nebo budou třeba sledovat televizi či internet. Jelikož jsou to všechno velmi důležité součásti života, které nám pomáhají udržet se v rovnováze, zbývá nám dost málo prostoru na sebezdokonalování.

Přestávka na oběd je příležitostí, jak přidat do svého života něco navíc. Zde je několik způsobů, jak převzít kontrolu nad svým životem, a to během jedné hodiny v době oběda:

 

1. Vypilujte nějakou svou dovednost

 

Nechtěli jste se vždy naučit třeba kódovat nebo mluvit španělsky? Co když strávíte 45 minut, 5 dní v týdnu, učením? Představte si ten pokrok, kterého byste mohli dosáhnout během jednoho roku.

 

Ještě lepší varianta je poslat email, ve kterém vyzvete kolegy, aby se začali učit s vámi. Domluvte se na tom, že si každý z vás přinese oběd v krabičce a přihlásí se na kurz. Existují online kurzy, ať už neplacené či placené, které vás naučí, cokoliv si představíte, a když se budete učit s ostatními, budete mít zodpovědnost.

 

Když se zaseknete, vaši kolegové mohou být dobrými hostujícími odborníky. Například když se snažíte naučit kódovat, pozvěte si někoho z IT oddělení (nebo programátora), aby vám v jednom dni pomohl dostat se přes problematická místa. Když se chcete učit španělsky, pozvěte si španělsky mluvícího kolegu, aby si s vámi hodinu popovídal a opravil chyby ve výslovnosti členů skupiny. Bude to i příležitost stýkat se s kolegy a třeba navíc zdokonalíte dovednosti, které mohou vylepšit vaši kariéru. 

 

2. Znovu se zkontaktujte se starými přáteli

 

První věc, kterou mnozí z nás, když jsou zaneprázdnění nebo pod stresem, odsunou na vedlejší kolej, jsou naše vztahy. Řekneme si: „Můžu jim zavolat příští týden“, nebo „Odepíšu na ten email později.“ Často se však stane, že čas kvapí a najednou už je to dávno, kdy jsme viděli své přátele, kteří s námi nepracují, nebo s nimi mluvili.

 

Přestávka na oběd je ideálním časem zkontaktovat se s lidmi, na kterých vám záleží, ať už je to spolubydlící z koleje nebo vaše matka, která vám tento týden nechala sedm vzkazů. Když budete mluvit i s lidmi mimo kancelář, připomene vám to, že jste víc než jen zaměstnanec. Nemluvě o tom, že se tak upevní vaše vztahy a získáte podporu, kterou budete potřebovat v těžkých časech.

 

3. Věnujte 30 minut cvičení

 

Bez ohledu na to, v jaké jste formě, trocha poledního cvičení může váš den ovlivnit. Může to být svižná chůze nebo silový trénink, záleží na dostupnosti tělocvičny. Pokud poblíž nic není, zeptejte se svého nadřízeného, zda můžete použít konferenční místnost nebo jiné volné prostory.

 

Existují dobrá videa na youtube, která vám mohou pomoci zařadit do programu krátké cvičení, ke kterému není potřeba žádné nářadí.  Pouhých 30 minut denně vám umožní dosáhnout celých 150 minut aerobní aktivity mírné intenzity, která se doporučuje jako týdenní dávka (5×30=150). Navíc vám stále zbude čas se osvěžit, než půjdete zase pracovat.

 

4. Něco vytvořte, cokoliv

 

V dnešní době jsou takové možnosti, že se často vzdáváme radosti z tvorby. Proč bychom vařili, když můžeme jíst v restauraci? Proč psát, když si můžeme prohlížet noviny na internetu? Ale samotný proces tvoření může zlepšit vaši schopnost nekonvenčního myšlení a celkově dodat vašemu životu něco pozitivního a originálního.

 

Můžete tvořit za nějakým účelem (uplést šálu) nebo jen tak (kreslit si na papír). Váš záměr může být ambiciózní (napsat prvních pár stránek románu) nebo méně ambiciózní (mějte v zásuvce stolu nějakou z těch stále populárnějších omalovánek pro dospělé).

 

Netlačte na sebe zbytečně. Nikdo neočekává, že u stolu vytvoříte umělecké dílo. Když něco tvoříte, je to jenom cvičení, které vám pomáhá v relaxaci a vymetání pavučin, které se mohou vytvářet v těch částech mozku, které nejste zvyklí používat.

 

5. Zdřímněte si

 

Nepodceňujte účinky krátkého zdřímnutí, obzvláště pokud vás stresující týden připravil o spánek nebo jste přepracovaní. Rychlé polední zdřímnutí může být ta nejlepší věc, jak naložit s časem.

 

Průzkumy ukazují, že půlhodinový spánek zlepšuje činnost mozku v oblastech jako je paměť a schopnost učení. Navíc je ideální čas pro zdřímnutí mezi dvanáctou a jednou hodinou odpolední. Možná vás překvapí, jak dobře vás stav, kdy na chvíli zavřete oči, připraví na zbytek dne. Když si budou ostatní nalévat odpoledne třetí šálek kávy, vy budete svěží a připraveni na práci.

 

Záleží na tom, jak snadno dokážete usnout na zvláštních místech, takže vám může chvíli trvat, než si zvyknete, že klávesnice bude fungovat jako polštář. Protestuje-li váš šéf, vysvětlete mu, že je dokázáno, že zdřímnutí zlepšuje soustředění, bdělost a produktivitu. Rovněž eliminuje odpolední letargii a celý den jste ve formě. Jestliže by byl i přesto raději, kdybyste v kanceláři nespali, je tu stále možnost prospat se v autě.

 

Zkuste to už dnes

 

Drobné změny ve vašem rutinním programu mohou udělat úžasné věci s vaší myslí, tělem a duší. Jenom myslete na to, že by neměla trpět produktivita vaší práce. Koneckonců cílem těchto aktivit je, aby vám bylo lépe, ne aby vás tyto činnosti držely zpátky. Možná budete muset přestat jíst ve své oblíbené restauraci a začít jíst jídlo z misky, aby se všechno vešlo do jedné hodiny, ale výsledek stojí zato. 

Šárka Dvořáková

Šárka Dvořáková

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím