Jaké jsou výhody a nevýhody franchisingu pro podnikatele

Jaké jsou výhody a nevýhody franchisingu pro podnikatele

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora

Podnikatelé to mají v dnešní době dost těžké. A to jak ti, co jsou na trhu dlouho, tak i začínající. Nabídka na trhu je čím dal kompetitivnější a regulace čím dál přísnější. Právě pro druhé jmenované přichází koncept franchisingu. Dříve byl tento pojem masově známý hlavně v USA. Ovšem v České republice se začal rozvíjet již v roce 1989, jakmile se uvolnilo politické a hospodářské klima. A o co to tedy konkrétně jde?

Franchizing a byznys   

 

Možná to vypadá trochu složitě, ale vcelku jde o jednoduchou záležitost. Podnikatel musí mít vlastní koncepci. To znamená udělení licence jednou osobou čili franchisorem druhé osobě franchisantovi. Není to jen takový obyčejný papír. S touto licencí může franchisant provozovat svůj podnik pod značkou nebo logem franchisora. Nic složitého, jde vlastně pouze o domluvu mezi těmi dvěma.

 

Menší riziko

 

Nespornou výhodou u franchisingu je, že se snižuje riziko samostatnosti a franchisant má větší jistotu ve svém oboru podnikání. Tito lidé mají též možnost více se prosazovat samostatné, i když relativně. Svým způsobem je to určitý druh pozitivní motivace. Franchisant a franchisor mají mezi sebou vztah založený na síle značky a jména. Právě franchisor se musí neustále starat o propagaci. Pokud je propagace silná a jednotná, tak se zvyšuje marketingová síla značky. Pokud by se tak nedělo, mohli by to oba dva společníci zabalit.

 

Nákup a prodej   

 

Franchisor bývá obvykle výrobce a franchisant má tu možnost od něj nakupovat. Ovšem za podstatně nižší ceny než kdyby šel do sítí velkoobchodů. Když jsou to dva – franchisant a franchisor, tak se dají nazvat velkým řetězcem, přičemž franchisantovi mohou velcí dodavatelé nabízet zboží za obratové, nákupní a nákladové výhody. Kdyby byl čistě samostatnou jednotkou, tak by těchto výhod neměl šanci dosáhnout. Franchisor, pokud chce uspět na dnešním trhu, musí neustále upravovat a optimalizovat nabídku dle potřeb zákazníků. Někdy to bývá velká věda, ovšem je třeba mít na paměti, že nic není zadarmo a nejde úplně jednoduše.

 

Oboustranně spokojené partnerství  

 

Jako v každém svazku, tak i tady musí být spokojenost, i když jde o partnerství vesměs pracovní. Franchisové partnerství dvou lidí extrémně snižuje riziko v podnikání. Franchisant by se nemusel bát vstoupit na trh, když má v zádech franchisora. Podpora franchisora dokáže snížit náklady, než kdyby se na trh vydal úplně sám a bez pomoci. Franchisor pomáhá vlastně při všem. Je jedno, v jakém je to oboru podnikání. Může se jednat o školení zaměstnanců, vybavování provozoven, management a tak dále. Franchisant má tak zjednodušenou cestu a nemusí být až v takovém stresu.

 

Pro koho je franchising

 

S franchisingem souvisí i jistá rizika. Například franchisor nemůže řídit provozovnu či podnik, který má pod palcem franchisant. Tím pádem může časem docházet ke třenicím nebo konfliktům, protože franchisor nevidí úplně pod pokličku, jak se říká. Franchisanti časem mohou dospět k vlastnímu uvážení, že je jim franchisor už k ničemu a chtějí mu začít i konkurovat. Franchisant se musí navíc podřizovat kontrolám a požadavkům ze strany franchisora, a to se mu může po určitém čase začít zajídat. Franchisor je dále povinen odvádět svému kolegovi poplatky a dělit se s ním o zisk.

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím