Jaké máte prodejní dovednosti v maloobchodě?

Jaké máte prodejní dovednosti v maloobchodě?

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora

V dnešní době prahnou lidé po úspěchu. Hledají nejrůznější formy sebeuplatnění. Často chtějí uskutečnit své sny, ale v mnoha případech se jim to nepodaří. Podnikání není určeno pro každého. Vedení velké firmy už vůbec ne. Pokud toužíte po dokonalém vedení maloobchodu, měli byste se připravit na možná úskalí a prohry. Je třeba získat prodejní dovednosti, vzdělávat se a fungovat doslova lidsky. Vždyť každý den přicházíte do kontaktu se svými zákazníky, kteří vám zajišťují výdělky. Jako chytrý obchodník se musíte obklopit slušným a vstřícným personálem, jinak půjde vaše podnikání ke dnu. Nezkušenost a nedostatečná péče o klienta vám růže nepřinese. Jak řekl Leonardo da Vinci: „Ani jeden mladý člověk není tak nešikovný, aby dospěl k úspěchu aspoň v jedné věci, když je vytrvalý.“ Co z toho vyplývá? Naučte se znát své slabiny a neklesejte na mysli při prvním nezdaru.

Psychologie prodeje a prodejní komunikace

 

Každý majitel maloobchodu musí dbát o svého zákazníka, jen tak vznikne dokonalá přidaná hodnota produktu. Nejdůležitější je profesionální prodejní personál, lidský faktor, který je nenahraditelný. Zkušení pracovníci si musí poradit s nabídkou zboží či služeb. Je nutné, aby se naučili řešit reklamace a komunikovat s klientem efektivně. Věřte, že první dojem je úplně nejdůležitější. Není možné házet všechny do jednoho pytle. Prodavači musí odhadnout zákazníka podle osobnosti. Jen málokterý personál dokáže nabídnout doplňkový prodej nenuceně. V maloobchodě je důležité řešit věci s klidem, není možné se rozčilovat a být nevrlý. Každá situace se dá vyřešit s nadhledem. Umění slova je proto nezbytné. Jako zkušený obchodník musíte rozpoznat varovné signály blížící se konfliktní situaci. Je třeba všemu předejít.

 

Znáte svoje slabé stránky?

 

Podnikání není procházka růžovým sadem. Pakliže prahnete po úspěchu, jděte po stopách svých proher. Dokážete si uvědomit své silné a slabé stránky? Poradíte si v každé situaci? Umíte se sebou pracovat a rozvíjet se? Když vejdete jako zákazník do obchodu, čeho si nejdříve všimnete? Imponuje vám prodavač, který svými gesty a výrazy připomíná pouhou figurku, jakoby říkal, že tady jen obsluhuje? Určitě ne. Prodavač, který vám chodí za zadkem a nesmyslně nabízí, je také k ničemu. Jedině vás od nákupu odradí. Prodejce s úsměvem na tváři, vlídným vystupováním a lidským přístupem dokáže divy. Je nutné si uvědomit základní pravidla efektivní komunikace prodejce a zákazníka. V tomto ohledu zvítězí asertivní chování, mluvený projev a zdvořilost. Jak jste na tom? Splňujete tato kritéria anebo se jen vezete?

 

Buďte neustále v obraze

 

Uvědomte si, že máte za svůj maloobchod zodpovědnost. To vy jste na vině, když se něco stane, protože někdy už není cesty zpět. Nastartujte prodej, jehož klíčem je přínos pro zákazníka. Nezapomínejte na doplňkové služby a komponenty. Bavte se s klientem, diskutujte, smějte se a poraďte nejlepší řešení. Pokládejte klientovi jen nezbytné otázky k tématu, omáčka nikoho nezajímá. Stěžejní kapitolou je řešení reklamací. Musíte odhadnout, kdy si klient stěžuje. Najděte důvod a zkuste pochopit jeho pocity. Vysvětlete vlastní pozici. Za každou cenu zůstaňte v klidu a vyhněte se konfliktu. Na reklamaci pracujte společně s klientem, řekněte si pro a proti.

 

Kde najít přidanou hodnotu?

 

Jak byste se popsali? Jste vlídní či lhostejní? Nemyslete si, to vše klient rozpozná. Naučte se svůj prodej navyšovat. Vybudujte si zpětnou vazbu. Buďte loajální, příjemní. Jen tak vám zůstanou zákazníci věrní. Dívejte se vždy do budoucnosti. Ono se rychle rozkřikne vaše nemilé chování a neprofesionální vystupování. Tak to v maloobchodě prostě chodí. Nabízejte svým věrným kupujícím dárky bonusy, poukazy a jiné výhody. Na to všichni slyší. Velkou pozornost věnujte psychologii prodeje, jen tak zjistíte, s kým máte tu čest. Naučíte se klienta oslovit a zároveň budete vždy o krok napřed před konkurencí. Jak řekl Peter Drucker: „Základem podnikání je zákazník, díky kterému současně existuje. On sám dává zaměstnání.“

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím