Rozhodujete se koupit franšízu? Zjistěte si o ní co nejvíce.

Rozhodujete se koupit franšízu? Zjistěte si o ní co nejvíce.

René Hradecký

René Hradecký

Články autora

Nejcennějším zdrojem informací o fungování franšízového systému jsou jeho stávající franšízanti. Tito lidé žijí život značky každým dnem a mohou vám ukázat, jak bude váš život pravděpodobně vypadat, pokud se rozhodnete k nim přidat.

Jestliže se zajímáte o podnikání pod zavedenou franšízovou značkou, měli byste v průběhu rozhodování o výběru určitě kontaktovat nebo nejlépe přímo navštívit již zavedené franšízanty. Zní to možná banálně, ale jejich zkušenosti mohou pro vás být klíčové a jejich způsob podnikání se velmi pravděpodobně stane i tím vaším, rozhodnete-li se stát se franšízantem stejné značky.

 

Měli byste si ale popovídat s dostatečným množstvím stávajících franšízantů, abyste si byli jistí, že získáte dojem o obecném fungování celé skupiny. I když chcete zjistit, že převážná většina franšízantů je spokojená a jejich franšízor je podporuje (což bude snad platit i pro vás), je důležité se snažit při svém zkoumání najít alespoň jednoho nebo dva nespokojené.

 

Jakmile najdete někoho nespokojeného, nejenom že byste si měli vyslechnout jejich stížnosti, ale měli byste se také snažit zjistit, co dělá tento franšízant jinak než ti ostatní, které jste navštívili. Když zjistíte, že se ztotožňujete s těmi pozitivními, a cítíte, že názory těch negativních vám nejsou blízké, pak je to v pořádku. Zjistíte-li, že jste blíže člověku, který není spokojený, pak to pravděpodobně ani pro vás nebude ta pravá franšíza.

 

Zde je pár důležitých témat, o kterých byste si měli s fungujícími franšízanty promluvit:

 

Školící programy

 

Zjistěte si, jak dobře franšízant připravil úvodní školicí programy a podporu pro spuštění a provozování vašeho podnikání. Měli byste se zeptat na konkrétní příklady silných a slabých stránek ve školicím programu. Zeptejte se také, jaká překvapení franšízanta čekala po školení, když začal provozovat svou vlastní jednotku.

 

Podpora při otevření

 

Jak se franšízantovi podařil proces otevření a provozování první jednotky? Jaká byla pomoc ve výběru lokality, vyjednávání pronájmu, zařízení a designu provozovny? Byla podpora při zajištění financování, získání nejrůznějších povolení a dalších záležitosí pro získání a provozování provozovny? Objevily se nějaké opomenuté oblasti, kde mělo dojít k podpoře, ale nedošlo? Důležitá otázka by nakonec měla znít: „Kdybyste to měli všechno absolvovat znovu, co byste udělali jinak?“ "

 

Průběžná podpora

 

Zeptejte se, jak účinné jsou následné služby podpory franšízora, co se týče pomoci při řešení problémů, které nastanou při provozování podniku. Tento krok je pokračováním počáteční fáze a zkoumá, co dělá franšízor pro to, aby pomohl v růstu a dlouhodobém úspěchu podniku.

 

Marketing a reklama

 

Většina franšízorů dává všechny peníze od franšízanta určené na marketing na reklamní podporu značky. Měli byste vědět, zda jsou franšízanti spokojeni s tím, jakým způsobem tento proces probíhá. V této oblasti narazíte v jakékoliv franšíze, kterou budete zkoumat na největší množství stížností. Všechny důkladně prozkoumejte, obzvláště pokud se objevuje u více franšízantů, abyste pochopili, do čeho v této velice důležité součásti podnikání jdete.

 

Kupní síla

 

Využívá franšízová síť kolektivní kupní sílu celého systému, aby získala od svých dodavatelů slevy nad rámec toho, co by získal samostatný podnikatel? Tento faktor je jednou z důležitých výhod dobře fungujícího franšízového systému a měl by kompenzovat část počátečních poplatků spojených s tím, že se do systému zapojíte. Ptejte se na konkrétní případy, na pro i proti, co se týče snahy franšízorů tyto výhody zajistit.

 

Vztahy mezi franšízorem a franšízantem

 

Zjistěte, co si franšízant celkově myslí o franšízorovi. Je franšízor nápomocný, stará se, soustředí se na úspěch, je vnímavý, efektivní, organizovaný a důvěryhodný? Ptejte se franšízantů na konkrétní příklady nebo příběhy, abyste si udělali obecnou představu.  Měli byste mít dobrý pocit z hodnot organizace a z toho, že odpovídají i vašim hodnotám.

 

Investice

 

Některé franšízové systémy vám nabídnou širokou škálu investičních podpůrných možností, které jsou pro vaše podnikání potřebné. Pokuste se při setkání s franšízanty získat rozumný a konzervativní odhad toho, kolik kapitálu budete skutečně potřebovat, aby byla franšíza na vašem trhu nebo ve vašem regionu úspěšná. Zeptejte se jich, zda udělali nějaké chyby, když otevírali svou provozovnu. Pokud potřebujete pro rozjezd podnikání investiční pomoc, zjistěte si, jak ostatním franšízor pomohl při zajištění úvěru nebo finančního partnera.

 

Zisk

 

Je velice důležité pochopit, jak je na tom průměrná franšízová provozovna, co se týče zisku. Na konci byste měli znát odpovědi na následující otázky:  Kolik peněz s ohledem na dané období typická provozovna vydělává? Jak brzy po otevření začne běžná provozovna vydělávat? Jaké je rozmezí odpovědí na tyto otázky? Pokud je nedokážete zodpovědět ve svém průzkumu a v diskusi s franšízanty ke své spokojenosti, chtějte více.  Řekněte franšízorovi, co máte za problém a že nemůžete pokračovat, dokud odpovědi nezískáte a nepotvrdíte si je u již existujících franšízantů. Předmět zisku je vždy dobré přednést až jako poslední bod vaší konverzace se stávajícími franšízanty. Většina lidí se zdráhá svůj příjem s cizími lidmi probírat a zjistíte, že franšízanti jsou ochotnější, když jste s nimi už strávili nějaký čas a vytvořili si s nimi jistý vztah.

Teď už vědí, že nejste konkurent, který se snaží získat informace, ale skutečně vážný potenciální franšízant, který bude tyto informace potřebovat k tomu, aby mohl pokračovat v jednání ohledně získání licence.

 

Všichni současní franšízanti byli v minulosti ve vaší pozici. I když můžete narazit na někoho méně sdílného, požádejte jej, jestli by mohl strávit krátký čas povídáním s vámi. Důležitým způsobem, jak ukázat úctu k času těchto lidí a jak získat co nejvíce z tohoto cenného zdroje informací je mít předem dobře připravené otázky. Bude to nejpříjemnější a nejvíce poučná část vašeho procesu rozhodování o vašem budoucím podnikání. 

René Hradecký

René Hradecký

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím