Self management aneb každý svého štěstí strůjce

Self management aneb každý svého štěstí strůjce

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora

Určitě už jste se setkali se souslovím self – management. Co si pod tímto pojmem vlastně přesně představit? Management sebe sama neboli schopnost plánovat, dodržovat plán i termíny a jiné nezbytnosti. Co to znamená v praxi? Řídící pracovník, v našem případě manažer, musí dokonale zvládat každodenní povinnosti, úkoly a chování. Požaduje se po něm rychlé jednání s dalšími pracovníky. Je nutné, aby manažer smysluplně rozhodoval a zároveň zvládal své emoce. Jen nejlepší řídící hráči umí dosáhnout exkluzivních výsledků pro celou firmu či organizaci.

Umění sebepoznání, životospráva i přijatelné rozhodování

 

V určitých životních etapách si pokládáme otázky. Kdo jsem? Co chci od života? Takovéto otázky se objevují v mysli na začátku nové životní etapy. Nad otázkou, kdo vlastně jsem, by se měl každý z nás dobře zamyslet. Není možné jen soudit jiné. Pokud nepochopíme sami sebe, nemáme šanci vést někoho jiného, natož tak velkou firmu. Manažer si nesmí pokládat otázky typu - proč tady vlastně jsem?

 

Relaxace – duševní klid v první řadě

 

Lidé jsou v dnešní době vystavováni nadměrnému stresu, proto se krizovým situacím prostě nevyhneme. Manažeři musejí řešit kritické momenty snad každou hodinu, proto potřebují relaxovat ještě více než kdokoliv jiný. Je nutné osvojit si známé relaxační techniky, které pomohou udržet manažera v jisté duševní rovnováze. Není možné opominout pomoc vlastní fantazie i pohybových aktivit. Manažer potřebuje procvičovat svou pozornost, představivost, paměť, emoce a další cenné faktory nutné pro vedení podniku. Slibné účinky mají protistresová dechová cvičení. Za zmínku stojí také soustředění a odvedení pozornosti, technika přinášející pomoc přímo ve stresové situaci. Pokud nemáte času nazbyt, vyzkoušejte rychlé tělesně-duševní relaxační cvičení, soubor cviků navozujících kompletní pohodu mysli.

 

Seberozvoj a sebevýchova rovná se lepší výsledek

 

Možná si říkáte, že dokážete vylepšit či aktivovat svou pozornost, myšlení, představivost, emoce i paměť ve stresových situacích, prostě spontánně. Umíte však tyto důležité faktory spustit vědomě? Jen málokdo si s tímto oříškem poradí. K tomu abychom dosáhli vysněných výsledků, je nutné věnovat se sebekázni. V prvé řadě je nezbytně zaměřit se na koncentraci pozornosti. Jakmile se naučíme nevnímat rušivé vlivy kolem sebe, podáváme lepší výkony a samozřejmě spoříme svůj drahocenný čas. Co je to vlastně koncentrace pozornosti? Člověk vnímá pouze jednu činnost. Maximálně se soustředí. Této aktivity lze dosáhnout jen díky trpělivosti, pravidelnosti a rytmu. Pokud si člověk rozdělí dlouhou cestu na menší cíle, jeho minimalistické úspěchy ho budou motivovat a bude tak vykonávat stále exkluzivní výkony. Jak dosáhnout dokonalých výsledků? Je třeba zamítnout snění, negativní emoce, náladovost. V tomto duchu pomohou relaxační metody, podněty vůní, chutí, předmětů či obrazů.

 

Jak rozvíjet paměť?

 

Self- management je také úzce spjat se schopností učit se a pamatovat si. Veškeré druhy paměti je potřeba trénovat, jen tak bude mozek pořád mladý. Všechny požadavky splní vzdělávání se, různorodá pracovní činnost, četba, cestování, kulturní akce. Duševní práce zapojuje totiž jen jedinou část mozku, proto je nutné utéci ven z rutinních záležitostí a vyzkoušet například neurobní cvičení. V praxi se osvědčily mentální mapy, prostředky přepravující informace díky vizuálnímu vnímání. V každém případě se držíme hesla, že opakování je matka moudrosti. Nic se nemá přehánět, je třeba vykonávat přestávky. Věděli jste, že nesprávné myšlení vás nikam nedovede. Autoregulace myšlení zlepšuje kvalitu vašich myšlenek. Vyhněte se přehnaným obavám, stereotypu i zaslepenosti. Nežádoucí myšlení se musí ihned přetrhnout a nahradit pozitivy. Manažer musí pochopit sílu fantazie a představivosti. Umíte si představit realizaci svého snu či plánu? Zavřete oči a nechte proplouvat vaše obrazové myšlenky. A rada na závěr? Self-management se nemá rád se špatnými emocemi. Zapomeňte na flustraci z nezdaru, stresory, vnitřní napětí. 

Aleš Kovář

Aleš Kovář

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím