Technika neustále zrychluje, my nikoliv – jak se vyhnout burn out syndromu?

Technika neustále zrychluje, my nikoliv – jak se vyhnout burn out syndromu?

Patrik Chlumecký

Patrik Chlumecký

Články autora

Mozek je naším biologickým softwarem, bez kterého neuděláme jediný pohyb, nevyřkneme jediné slovo a dokonce se ani nenadýchneme k dalším vteřinám našeho života. Za miliony let na tomto světě v něm neproběhl jediný update nebo aktualizace. Ve své podstatě nahráváme na původní hard disk nové vědomosti, poznatky a zkušenosti po celou dobu našeho vývoje a proč tomu tak je? Jednoduše není možné náš mozek programovat jako technické zařízení, proto se musí neustále přizpůsobovat novým podnětům, čímž se ale vystavuje zvýšeným procesním teplotám. Ovšem ne vždy se toto vypětí dokáže optimálně korigovat v přijatelných a zároveň bezpečných hladinách. Jednoho dne tak může přijít totální sebedestrukce v podobě burn out syndromu - vyhoření. Pojďme se podívat, jak tomu v dnešním světě předejít.

Všímejte si prvotního signálu

 

Prvním ukazatelem nebo signálem stojícím za předzvěstí tzv. vyhoření, je ztráta energie bez jakékoliv motivace. V tomto kontraproduktivním sepnutém režimu zaujímáte pozici v sedě, tupě zíráte do své práce a hledáte význam celého počínání. Nemáte chuť ani náladu plnit své pracovní úkoly a navíc nic nestíháte ani v požadovaných termínech. Tyto příznaky ve většině případů poukazují na obrovský problém, jehož přehlížení vede k naprostému vyhoření.

 

Za vše mohou technologie

 

Na jednu stranu máme rádi nové technologie se schopností ušetřit nemalé množství času. Například takový internet je vynález tisíciletí. Veškeré informace máte na dosah ruky, aniž by bylo nutné udělat jediný krok. Právě v tom je ale zakopaný pes. Pokud je informace tak snadno dostupnou komoditou a spojení se světem vám nezabere více času než jeden úder do tlačítka enter při odesílání požadavku, tak v naprosto stejném duchu se pak objevují i časové nároky na celý obchod.

 

Narůstající tempo techniky musí náš mozek kopírovat, v opačném případě by neobstál v žádném perspektivním zaměstnání. Před sto lety bylo na každou zakázku podstatně více času, než je tomu teď. V případě, že se objevil problém, bylo třeba poslat telegram a čekat na odpověď. Dnes je to otázkou zvednutí telefonu, či napsání zprávy.

 

Příznaky vyhoření

 

Nemusíte mít nechuť jen ke svému zaměstnání a pracovním povinnostem. Energie vám chybí i pro běžné aktivity, nedokážete si zajít s přáteli na domluvený fotbal, zapomínáte na fitko. Po fyzické stránce se takový člověk cítí neustále nemocný. Jde o celý souhrn podnětů, které vypadají jako únavový syndrom, deprese a oslabená imunita. Vyhoření se ve své podstatě chová jako zloděj. Do vašeho domu se vplíží velmi nenápadně, ovšem napáchané škody se uklízejí ještě hodně dlouho poté.

 

Jak vyhoření předejít

 

  • Nezapomínejte na pravidelné přestávky, rovněž si na sebe v průběhu dne udělejte malou chvíli času. Vyzkoušejte si vyjet automobilem na klidné místo, pusťte si muziku, nebo zajděte do své oblíbené hospůdky, restaurace. Na dva dny v týdnu úplně vypněte a věnujte se čemukoliv, co nemá s vaší prací nic společného.
  • Jakmile změníte postoj ke svému poslání a zjistíte podstatu celé věci, budete produktivnější. Celé kouzlo spočívá v pochopení, že na vše zkrátka nestačíte. Nedělejte si zbytečné iluze a raději uberte povinnosti a těm zbývajícím se věnujte naplno.
  • Jídlo je neodmyslitelně spjato s pracovním výkonem. Pokuste se jíst zdravěji – to neznamená, že nakoupíte všude preferované komerčně vyzdvihované müsli, mléko, tmavý chleba, ale zaměříte se na opravdu zdravá jídla – ovoce, zeleninu a především multivitamínové bomby v podobě čerstvě vylisovaných zeleninových a ovocných šťáv.
  • Nikdy nečekejte na známky únavy. Vždy mějte pevně stanovené odpočinkové chvíle.

Vyhoření je signál toho, že se ke svému tělu nechováte tak, jak by se mělo. Naslouchejte svým pocitům, které vám vždy dokážou poradit lépe, než kterýkoliv psycholog na světě.

Patrik Chlumecký

Patrik Chlumecký

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím