4 tipy pro lepší komunikaci

4 tipy pro lepší komunikaci

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora

Kdo dnes neumí mluvit, jako by nebyl. Smutné, ale pravdivé. Správná komunikace může napomoci k uzavření nových kontraktů, ale také vytvořit a udržet dobrou atmosféru na pracovišti. Komunikace by neměla být agresivní, ale ani nesmíte ve všem hned ustoupit. Ideální je takzvané asertivní chování. Jak ho ale docílit? O tom se dozvíte v následujících řádcích.

1. Buďte zdvořilí

 

Tento bod asi chápe každý. Základem všeho je vést zdvořilou komunikaci, která je vstřícná, otevřená a upřímná. Účastníci takové komunikace se budou cítit bezpečně a budou s vámi hovořit bez předsudků a zbytečných emocí.

Zároveň byste měli být empatičtí. Zkusit se vcítit do toho, co druhý potřebuje. Pokud člověku porozumíte, tak snadněji dosáhnete toho, co po něm chcete.

Jestli chcete vést efektivní komunikaci, rozhodně se vyvarujte urážkám, vulgaritám a agresivním tónům. Ve většině případů takovouto formou promluvy ničeho nedosáhnete. Maximálně tak rozbouříte emoce, naštvete sebe sama a zároveň i další lidi.

 

2. Dejte najevo zájem a pochopení

 

Základem správné komunikace je pozornost. Pozorně poslouchejte, co vaši komunikační partneři říkají. I když se vám některé informace mohou zdát jako nadbytečné, nejsou. V případě, že si něco zajímavého zapamatujete, můžete to nadhodit v dalším rozhovoru. Kolega bude mít jistě radost, že jste ho poslouchal, a že si to navíc pamatujete. V jeho očích tím určitě stoupnete.

Neméně důležité je dát svým komunikačním partnerům možnost se vyjádřit. Jestli mluvíte pouze vy a nikoho jiného ke slovu, tak ostatní asi nebudou úplně nadšeni. Poskytněte jim prostor. Nechte je říct svůj názor. Možná se dozvíte i něco přínosného.

V případě, že jste získal novou lukrativní zakázku, není úplně taktické hovořit se zaměstnanci o tom, co taková příležitost přinese vám. Spolupracovníci budou daleko radši, když uslyší, co z toho plyne pro ně.


3. Mluvte stručně, jasně, výstižně

 

Pokud jste zástupci starších ročníků, tak si pravděpodobně vzpomenete na nudné proslovy většiny zástupců komunistické strany. Mluvilo se strašně dlouho, ale nic důležitého se neřeklo. A ono to vlastně v politice platí dodnes.

Každopádně. Je nutné se vyjadřovat efektivně. Nikdo nemá tolik času, aby poslouchal sáhodlouhé teze. Navíc se v nich často ztratí to podstatné.

Je dobré mít předem připravené, co konkrétního chcete lidem sdělit. Vytvořte si určitou strukturu, co chcete říct, co je nejdůležitější a tak dále. Neskákejte od jednoho k druhému. Nejdřív se zaměřte na jednu konkrétní věc, a pak pokračujte k další.

Důležité je také přizpůsobit řeč komunikačním partnerům. Pokud jste na jednání s vysokými manažery, můžete si dovolit používat cizí slova a různé odborné termíny. Na druhou stranu není správné očekávat, že manuální dělník bude rozumět všem teoriím, na které budete odkazovat. I když neříkáme, že to není možné.

Za každých okolností se v práci vyjadřujte spisovně. Zároveň si uvědomte, že každý člověk je v současné době zahlcen informacemi. Snažte se tedy být struční, jasní, výstižní.

 

4. Nebojte se přiznat nevědomost

 

Netvařte se, že jste snědli všechnu moudrost světa. Určitě se najdou oblasti, kterým úplně nerozumíte. Pokud na ně dojde řada, přiznejte to. Vyložte karty na stůl. Je to rozhodně lepší, než předstírat, že danému problému rozumíte.

Když dokážete uznat, že tomu nerozumíte, rozhodně váš sociální status neklesne. Spíše naopak. Nebudete působit arogantně a ostatní si z vás nebudou dělat srandu, že jste plácali nesmysly.

Nehledě na to, že se můžete spoustu věcí dozvědět. Je všeobecně známo, že lidé se rádi chlubí svými znalostmi. Pokud projevíte zájem o dané téma, komunikační partner vám ho určitě rád objasní. Upřímný zájem dokonce může způsobit, že vám řekne i více, než některým jiným lidem.

Ondřej Kolda

Ondřej Kolda

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím