Víme, kdy je pro vás franšízing vhodný a kdy naopak ne

Víme, kdy je pro vás franšízing vhodný a kdy naopak ne

Patrik Chlumecký

Patrik Chlumecký

Články autora

Splnit si své podnikatelské sny pod zastřešením celosvětově uznávaného konceptu již zavedené společnosti? Asi tak by zněly tužby podnikatelů předcházejících generací s minimem zkušeností a chybným odhadem efektivnosti nastavené marketingové strategie. V dnešní době nemusíte budovat sílu svého know-how od nuly, ale rovnou naskočit do rozjetého vlaku jedné z mnoha společností a pokusit se vybudovat úspěšnou pobočku ve vámi vybraném městě. Oblékněte se do dresu slavnějšího týmu a využívejte všech výhod jejich stabilní firemní politiky. Podnikejte jako franšízant. Víme,kdy se to skutečně vyplatí a kdy je lepší od toho dát ruce pryč.

Nejpopulárnější obory franšízingu

 

Pokud se domníváte, že se stačí postavit do zástupu čekatelů a přihlásit se o jeden z nabízených postů nezávislých podnikatelských subjektů, tak vás hned vyvedeme z omylu. Žádná solidní společnost nepropůjčí svou značku každému na potkání a rozhodně není tento rozjezd podnikání zdarma. Celá problematika franšízisty není až tak snadná, jak by se mohlo na první pohled zdát. Mezi nejprosazovanější segmenty jednoznačně patří gastronomie, obchody s kosmetikou, prodejny s módním oblečením a reality.

 

Dokážete se zbavit své vlastní svobody a svých názorů?

 

Pro lepší pochopení vám tento druh podnikání představíme na jednoduchém příkladu. Jakmile nasednete do vlaku s logem franšízor, zcela zapomeňte na svobodné rozhodování. Tento vlak měl totiž svou cestu naplánovanou ještě mnohem dříve, než jste o něm začali vůbec uvažovat. Vaším úkolem franšízisty je prosazovat strategii vybraného subjektu a striktně se držet všech nařízení, které ze spolupráce vyplývají. Získání licence vás do jisté míry svazuje od svobodných kroků byť by mohly prodejnost výrazně navýšit.

Jako franšízant McDonnaldu si prostě nemůžete dovolit pozměnit omáčku nebo přidat do klasického cheeseburgeru okurku navíc. Jako podnikatel máte v tomto oboru cestu doslova vydlážděnou. Nemusíte nic závažného řešit, ale naopak nic podstatného ani nezměníte. Dokážete podnikat jako manažer, který spíše dohlíží na správný chod přednastavené podnikatelské strategie? Odpovědět si musíte sami.

 

Začínající amatéři nemají šanci

 

Patříte mezi úplné začátečníky a nemáte v podnikatelském segmentu žádné zkušenosti? Tak je co nejrychleji posbírejte, jelikož zavedené značky svou licenci nedávají jen tak někomu, ale své spolupracovníky si pečlivě vybírají. K otevření licencované pobočky nestačí jen chtít, ale své schopnosti prokázat . Důvěra musí být k zahájení spolupráce oboustranná. Podnikatelskému subjektu je nutné předložit promyšlený byznys plán.

 

Je to skutečně zdarma? Není

 

Počáteční investici se prostě nevyhnete. Domněnka, že se o vás zastřešující společnost postará a poskytne vám veškerý komfort k rozjetí podnikání je mylná. Výše vstupního kapitálu se samozřejmě odráží od zvoleného typu franšízora. Méně nákladnější bude realizace pobočky s reality než otevření fast foodového řetězce.

Kromě platby za licenci počítejte i s investicí spojenou s běžným rozjezdem. Existují také společnosti, které svou licenci bez náročného vzdělávacího programu neposkytují. Podnikat v pravém smyslu tedy začnete, až si projdete náročným školením, které může zahrnovat i obsluhu zákazníků a přípravu pokrmů.

Opravdu se zvládnete prokousat celou pracovní hierarchií dané společnosti, na jejímž konci stojí vysněná licence? Každý franšízor má odlišné podmínky a nároky ke splnění všech požadavků vedoucí k získání licence. Na druhou stranu budete mít v zádech zkušeného mentora a značku s již rozjetým marketingem a vnitřní politikou, která funguje.

Patrik Chlumecký

Patrik Chlumecký

Články autora
Hledat
Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a ochraně uživatelů soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím